تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک- کارآفرینی

تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک- کارآفرینی

تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک چیست؟
تجارت الکترونیک، به معنیِ انجام معاملات تجاری، از طریق ابزارهای الکترونیکی مانند اینترنت، تلفن، تلویزیون و کامپیوتر است.

آخرین مطالب

استراتژی برند چیست؟

جمعه, ۵ مرداد ۱۳۹۷، ۰۶:۵۲ ب.ظ


یکی از مواردی که حتما باید در استراتژی برند لحاظ شود نحوه نام گذاری محصولات می باشد. در این مورد بازگشتی به استراتژی بازاریابی خود داشته باشید و ببینید چه شیوه ای را برای تولید و عرضه محصولات مدنظر گرفته اید. یعنی میخواهید تمام محصولات با یک اسم به بازار ارائه شود یا با درج نام محصول و دنباله ای از برند یا هر خط محصول دارای نامی مجزا باشد. سپس خواهید فهمید در استراتژی برند خود باید از نام خانوادگی، نام مجزا یا نام واحد استفاده کنید.

 

نقشه راه برند

برای برند خود نقشه راه خلق کنید.

نقشه راه برند راهنمایی برای اجرای استراتژی برند شما است. نقشه راه برند مانند یک راهنمای جزئی شده، برای حرکت از جایگاه فعلی بازار به جایگاه مورد نظر، عمل میکند. همچنان ابزاری است برای کسب اطمینان از اینکه تمام افراد مسیر مشابهی را دنبال میکنند که این امر بر رسیدن به یک مقصد مشابه تمرکز دارد. امکان دارد چندین مسیر برای رسیدن به مقصد وجود داشته باشد، برخی طولانی­تر هستند، برخی نیاز به مسیرهای انحرافی در مقابل موانع دارند و نقشه مسیر برند به آنها کمک می کند تا با موفقیت در این مسیر پیش بروند.

برای تدوین نقشه راه برند باید مجدداً به تحقیقات بازار خود جوع کنید، نکات قوت و ضعف کسب و کار خود را بازبینی کنید و با توجه به آنها و استراتژی برند تعریف شده نقشه راه برند خود را تهیه کنید.

بر اساس یک استراتژی برند قوی، سه گام برای ساخت یک نقشه راه برند مستحکم طی می شود :

گام اول ) تشکیل تیم

با استفاده از استراتژی برند به عنوان راهنما، با اعضای تیم از طریق طوفان فکری در مورد برنامه، فعالیت­ها، و سایر فرصت­های بازاریابی و تاکتیک­های ارتباطی تعامل برقرار کنید. اهداف برند و استراتژی های مهم را از طریق هم فکری با تیم انتخابی خود مشخص کنید. بهتر است این تیم شامل افرادی متخصص در حوزه ی بازاریابی، برندینگ و IT و سئو باشد.

گام دوم ) تشخیص و اولویت بندی فرصت ها

مجددا به تحقیقات بازار خود رجوع کنید فرصت ها و تهدیدهای موجود مشخص میکنید باید بر چه فرصت هایی تاکید و تمرکز کنید تا بتوانید استراتژی برند خود محقق کنید. همچنین تشخیص فرصت های موجود و اولویت بندی آنها مشخص می کند در نقشه راه برند به چه ترتیبی باید حرکت کنید و این کار از اتلاف انرزی و هزینه شرکت جلوگیری میکند.

نقشه راه برند

گام سوم ) برنامه ریزی و اجرا

پس از آنکه اولویت های خود را مشخص کردید نوبت برنامه ریزی  و اجرا میرسد. در برنامه ریزی اجرایی خود حتماً مناسبت ها را چک کنید برخی از مناسبت ها فرصت خوبی برای راه اندازی کمپین های بازاریابی و تبلیغاتی هستند که میتوانند به ترفیع برند شما کمک کنند. و سپس برنامه اجرایی خود را تدوین کنید در برنامه اجرایی خود تاریخ انجام فعالیت ها و وظایف هریک از افراد را به دقت مشخص کنید و حتما از افراد بخواهید همانطور که وظایف خود را انجام میدهند گزارش فعالیت های خود را برای مدیریت پروژه آماده کنند به این صورت نظارت بر کارها آسان تر خواهد بود و راحت تر میتوان از انحرافات جلوگیری کرد.

یکی از روش های گزارش دهی و نظارت بر روند فعالیت های بازاریابی در یک پروژه استفاده از گانت چارت است. اگر با نحوه ی کارکرد گانت چارت آشنا نیستید مقاله ی زیر را بخوانید :

بر اساس خروجی­ های دو گام قبل، یک برنامه مدیریت برند تاکتیکی ۱۲ ماهه را ایجاد کنید که شامل موارد زیر باشد :

  • تشریح فعالیت ­های هر شخص برای اجرای طرح در سراسر شرکت
  • تعیین اولویت­ ها و اختصاص جدول زمانی
  • شناسایی و انتصاب نهاد مسئول برای هر فعالیت
  • تعیین جزئیات نقش هر فعالیت برای رسیدن به اهداف کسب وکار
  • برآورد هزینه­ های تقریبی مرتبط با هریک از فعالیت ها

اساسنامه برند

اساسنامه برند یا پلتفرم برند

توسعه برند یک فرآیند است، از یک جنبه توسط چشم انداز و هدف سازمان پیش برده میشود و بر اساس تعریفی روشن از ارزش­ها و اصول اساسی ساخته میشود. این فرآیند نیازمند ارزیابی بازار فعلی و چشم انداز رقابتی، تعریف جایگاه دلخواه برند در بازار خودش و ایجاد اساس و پایه برند دارد تا راهنمایی برای تجسم شخصیت برند باشد.

اساسنامه  یا پلتفرم برند ( brand platform ) یک سند زنده است که پایه ­ای برای هویت سازمان ایجاد کرده، پیام رسانی و ارائه بصری را انجام می دهد. علاوه بر این، به عنوان چهارچوبی برای ارتباطات داخلی و خارجی سازمان و نیز به عنوان راهنمایی برای چگونگی اجرای عملیات داخلی، عمل میکند.

برای به دست آوردن پلتفرم برند باید اطلاعات داخلی و خارجی موجود را جمع ­آوری کنیم تا فاصله موجود بین ادراک فعلی مخاطبان از برند و ادراک مورد نظر شرکت از برند را شناسایی کنیم. فرصت­های رشد و توسعه برند را بررسی کنیم و استراتژی­ هایی که مشکل را حل میکنند را در نظر بگیریم. سپس تمام اطلاعات به دست آمده را در چهارچوبی که شامل اسناد موارد اساسی برند میشود، را خلاصه کنید که شامل ویژگی­های برند، مخاطبان هدف، مزیت رقابتی و جایگاه برند میشود.

محتوای پلتفرم برند

  • بررسی اجمالی از فضای بازار یا چشم انداز رقابتی

در این مورد انجام تحقیقات بازار ضروری است. یکی از بهترین روش ها انجام تحلیل SWOT و PEST میباشد. همچنین بررسی نیروهای پنجگانه رقابتی پورتر هم میتواند وضعیت رقابتی بازار را برای شما مشخص کند. استراتژی برند چیست؟

  • مزیت رقابتی: برندهای شرکت در چه چیزی تمایز دارند؟

مشخص کردن این مورد بسیار اهمیت دارد. مزیت رقبا به نوعی دلیل بقای برند شما است باید آن را به درستی تعریف کنید و در تمام کمپین ها و استرتژی هایی که تعریف میکنید بر آن تکیه و تاکید داشته باشید.

  • ارزش اصلی برند

چه ارزش­های اصلی یا اصول راهنما به عنوان پایه و اساس برند خدمت میکنند؟ ارزش اصلی مشخص میکنند شما به دنبال چه ارزش هایی در جامعه هستید، آیا برای سرگرمی کار میکنید یا تولید مایحتاج یا خدمت رسانی یا … . باید مشخص کنید شما بر پایه ی چه چیزی بنا شده است تا بتوانید استراتژی درستی را برای آن پیاده کنید.

  • بیانیه موقعیت و جایگاه برند: موقعیت دلخواه سازمان در بازار چیست؟

در این مورد ابتدا جایگاه فعلی را از طریق تحقیقات بازار مشخص کنید، سپس موقعیتی که میخواهید در آینده داشته باشد را مشخص کنید و برای رسیدن به آن برنامه ریزی کنید.

  • چشم انداز برند: چه چیزی ارتباط برندهای سازمان را راهنمایی میکند؟

چشم انداز برند مشخص میکند هدف غایی برند چیست و قصد دارد به کجا برسد. بدون تعریف چشم انداز واضح و مشخص نمیتوانید امید داشته باشید که تمام بخش های سازمان مسیر یکسانی را برای رسیدن به هدف ذهنی شما پیش بگیرند.

  • ویژگی­ها و شخصیت برند یا نام تجاری: کیفیت یا توصیف ممتاز از برند چیست؟

تعریف ویژگی و خصوصیات و شخصیت برند به شما نشان میدهد چگونه باید ظاهر فعالیت های بازاریابی و نوع تبلیغات خود را بسازید که متناسب با برند باشد و ذهنیت ثابتی  از برند را در ذهن مخاطبان بسازد.

شخصیت برند

  • جوهره برند: قلب و روح واقعی برند و ذات آن چیست؟

جوهره برند دلیل وجود برند را توضیح میدهد. بهتر است جوهره ی برند را درست شناسایی کنید چرا که هنگام توسعه برند باید بر آن وفادار باشید . در واقع تمام استراتژی های برند بر پایه ی جوهره ی برند نوشته و تهیه میشود اگر آن را درست تعیین نکنید به نتیجه ی مطلوب نمیرسید یا برندتان دچار آشفتگی میشود که این آشفتگی ظاهر و جلوه ی بدی برای مصرف کنندگان  و مخاطباناتان خواهد داشت.

  • شخصیت نام تجاری و تن صدای آن: برند چگونه با مخاطبان هدف خود صحبت میکند؟

مشخص کردن شخصیت برند و تن صدای برند نشان میدهد برند شما باید بر چه ویژگی هایی تمرکز کند و در تبلیغات و کمپین ها چگونه ظاهر شود تا در ذهن تمام مصرف کنندگان به یک ماهیت ثابت و مشخص به نمایش درآید. و همچنین مصرف کنندگان بر اساس همین موارد خود را به برند شما متصل میکنند یا تشخیص میدهند که برند شما برایشان مناسب است یا نیست.

برندسازی

برندسازی یکی از ارکان اصلی بازاریابی و از جمله سخت ترین و حساس ترین مراحل آن به شمار میرود.اشتباه یا سرسری گرفتن آن ممکن است بهای سنگینی برای کسب و کار شما به همراه داشته باشدو بنابراین برندینگ را جدی بگیرید و در صورتی که نیاز به مشاوره در این موارد داشتید با ما تماس بگیرید.


منبع

  • خوش فکری

نظرات  (۱)

مطلب خوبی بود
ممنون
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی