تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک- کارآفرینی

تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک- کارآفرینی

تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک چیست؟
تجارت الکترونیک، به معنیِ انجام معاملات تجاری، از طریق ابزارهای الکترونیکی مانند اینترنت، تلفن، تلویزیون و کامپیوتر است.

آخرین مطالب

انالیز سایت

سه شنبه, ۱۷ مهر ۱۳۹۷، ۰۱:۱۱ ب.ظ

در ابتدا این سوال مطرح است که در دنیای وسیع سئو ( SEO ) چه معیارهایی را برای سنجش موفقیت خود به کار می‌برید؟ به معنای دیگر چه Metric هایی را برای اطمینان از کار کد صحیح استراتژی‌تان استفاده می‌کنید؟ زمانی که رئیس و یا کارفرمایان سوالی در رابطه با یک سرمایه‌گذاری میلیون دلاری از شما دارند آیا می‌توانید به آن‌ها اثبات کنید که استراتژی اتخاذشده از جانب شما در حوزه‌ی سئو ( SEO ) باعث سود و برگشت سرمایه خواهد شد؟ اطلاعات موردنیاز برای پاسخ به چنین سوالی را از کجا تهیه می‌کنید؟ در این بخش از راهنمای سئو قصد داریم تا به بررسی Metric هایی بپردازیم که باعث می‌شوند عیار یک استراتژی طرح‌شده در زمینه‌ی سئو مشخص گردد. همچنین راه‌های منحصربه‌فردی جهت تشخیص اهداف واقعی و قابل‌استخراج از تعامل با تاکتیک‌های عملی سئو ( SEO ) را معرفی می‌کند.

شروع کار با تنظیم کردن اهداف ارتباط در سرویس Google Analytics

اگر پیش‌ از این از سرویس های گوگل استفاده نکرده‌اید برای شروع نیاز است تا قبل از کار با Google analytics ابتدا به تنظیم کردن Google analytics Goals بپردازید. با مشخص کردن اهداف، این قابلیت رادارید تا عملکردهای بازدیدکنندگان را در طراحی وب‌ سایت خود از قبیل: ثبت انواع فرم‌های مختلف، خریدهای آنلاین و ثبت‌نام برای سرویس ایمیل را ردیابی کنید. برای تنظیم اهداف خود در سرویس Google analytics به ناحیه‌ی کاربری Admin که در قسمت پایین قرار دارد واردشده و عملیات خود را به انجام رسانید، ساده‌ترین و سریع‌ترین روش برای تنظیمات اولیه انتخاب یک الگو (Template) است.

راهنمای کامل آنالیز و بررسی سئو سایت | سایت سازان

در این قسمت گزینه‌ی Destination را انتخاب کنید.

راهنمای کامل آنالیز و بررسی سئو سایت | سایت سازان

آدرس URL صفحه‌ای را که می‌خواهید بازدیدکنندگان بعد از کامل کردن هدف موردنظر شما به آن منتقل شوند را وارد می‌کنیم. بهتر است که URL واردشده یک صفحه‌ی تشکر باشد، به‌طور مثال اگر بازدیدکننده فرمی را تکمیل و ارسال کرده باشد و یا می‌توانید URL یک صفحه‌ی تایید اطلاعات را برای آن دسته از کاربرانی که خرید کرده‌اند وارد آنالیز سئو سایت کنید.


راهنمای کامل آنالیز و بررسی سئو سایت | سایت سازان
ازاینجا به بعد می‌توانید ارزش و مقدار هدف تعیین‌شده را تنظیم کنید، به‌طور مثال اگر میانگین ارزش تعیین‌شده 100 دلار باشد و به این هدف برسید کار به اتمام رسیده است، حتی می‌توانید تنظیم کنید که 1 دلار هم در گزارش ارسالی از طرف سرویس Google annalistic نمایش داده شود، خواهید دید که همین 1 دلار تعیین‌شده نیز به درد خواهد خورد! بعدازآنکه تمامی اهداف را برای زیر نظر گرفته شدن تعریف و مشخص کردید، آماده هستید تا بررسی Metric هایی را که ارزش استراتژی طرح‌شده از جانب شما برای سئو ( SEO ) را مشخص می‌کند شروع کنید؛ اما قبل از اینکه به چنین کاری بپردازیم نیاز است تا گوش زد شود که چیزهای دیگری نیز برای اطمینان از کارکرد صحیح یک استراتژی سئو وجود دارد، پس باید چشمانتان را بازکرده و آن‌ها را زیر نظر داشته باشید.

رتبه‌بندی کلیدواژه‌ای خود را زیر نظر داشته باشید

یکی از چیزهایی که نیاز به استفاده از آن دارید ابزاری است که بتواند رتبه‌بندی کلیدواژه‌ای را موردبررسی قرار دهد. درحالی‌که وقت و تلاش زیادی را بر اساس راهبرد سئو ( SEO ) ی خودمصرف کرده و صفحات طراحی سایت‌ های مهم را به‌منظور یافتن کلیدواژه‌ای، تعریف سیستم بهبوددهنده‌ی محتوا و کلیدواژه و به دست آوردن لینک برای سایتتان زیر نظر دارید، کلیدواژه‌ی مورد هدف شما شروع به ارتقاء رتبه در نتایج جستجوها می‌کند و این همان زمانی است که درمی‌یابید کار خود را به‌خوبی انجام داده‌اید.

کلیدواژه‌ای را که منجر به جذب مشتری می‌شوند پیدا کنید

در قسمت قبلی این امکان وجود داشت تا کلمات کلیدی جستجو شده توسط کاربران برای یافتن سایتتان را به اهداف تعریف‌شده در سرویس Google analytics لینک کنید.اما متاسفانه به دلیل تغییرات صورت گرفته از جانب گوگل در قسمت تنظیمات Privacy برای کاربران جستجو کننده در گوگل سرچ، سرویس Google analytics بیش از 90% از کلمات کلیدی تولیدکننده‌ی ترافیک برای وب‌سایت را با عنوان Not Provided برچسب‌زنی کرده است.

راهنمای کامل آنالیز و بررسی سئو سایت | سایت سازان

این در حالی صورت گرفته که تنها درصد کوچکی از کلیدواژه‌ای و نحوه‌ی تبدیل آن‌ها به ترافیک قابل‌مشاهده است، چنین مسئله‌ای باعث از دست رفتن بخشی بزرگی از اطلاعات اساسی شده و این قسمت را بی‌استفاده کرده است. پس برای دریافت این اطلاعات باید از راه دوم عمل کرد که در سرویس Google analytics و در بخش Behavior با مراجعه به گزارش‌های Landing Pages قابل‌دسترس است، این بخش صفحاتی را که کاربران در وب‌سایت شما طی نموده‌اند نشان می‌دهد. همچنین می‌توانید کلمات کلیدی استفاده‌شده توسط آن‌ها را با چک کردن بخش بهبوددهنده‌ی صفحات به دست آورید.

راهنمای کامل آنالیز و بررسی سئو سایت | سایت سازان
به‌طور مثال اگر صفحه‌ی اول طراحی وبسایت تان پر به بیننده‌ترین بخش landing page است، این امکان وجود دارد تا اطلاعات حاصله کلیدواژه‌ای این صفحه را به‌عنوان پراستفاده‌ترین کلیدواژه تشخیص دهد. البته تشخیص اینکه کدام کلیدواژه بیشترین ترافیک و جذب کاربر خاص را به سایت شما داده درصورتی‌که چند کلیدواژه وجود داشته باشد سخت به نظر می‌رسد. اگر سرویس Google search Console که قبلا بانام Google webmaster tool شناخته می‌شد را فعال کنید، می‌توانید اطلاعاتی در رابطه با کلیدواژه‌ای قوی سایت که منجر به بیشترین جذب کاربر شده است را توسط Search analytics report و در بخش landing pages به دست آورید، پس صفحات مور نظر را انتخاب کرده، Landing page های مهمی را که بیشتر تعامل را داشته‌اند برگزیده و در آخر بر روی Queries کلیک کنید.

این گزارش عملی که در Google Search Console ساخته می‌شود به شما امکان مشاهده‌ی موثرترین کلیدواژه‌ای استفاده‌شده در موتورهای جستجو توسط کاربران برای ورود به صفحات موردنظر را می‌دهد.

راهنمای کامل آنالیز و بررسی سئو سایت | سایت سازان

بنابراین از بین کلیدواژه‌ای سطح بالای لیست شده می‌توان یکی از آن‌ها را به‌عنوان کلیدواژه‌ی ارشد تصور کرد. پس‌ازاین روش کاربردی در صفحات پربازدید خود استفاده و کلمات کلیدی هرکدام از آن‌ها را در کل طراحی سایت خود به‌راحتی بیابید. از آن گذشته این امکان نیز وجود دارد تا با گزارش به ابزارهای Third party بتوانید کلیدواژه‌ای مشخص‌شده با برچسب “Not Provided را در بخش Rank tracker بازکرده و مشاهده کنید.

راهنمای کامل آنالیز و بررسی سئو سایت | سایت سازان

همچنین یک تب ویژه برای نشان دادن ترافیک کلیدواژه‌ی برچسب خورده با عبارت”Not provided” وجود دارد که می‌توان از آن در سرویس Google Analytics به‌منظور به دست آوردن اطلاعات مضاعف استفاده کرد.

معین کردن متدها و روش‌هایی که باعث به دست آوردن ترافیک و بازدیدکننده می‌شوند

در بیشتر مواقع هدف استراتژی سئو یی طرح‌شده برای لینک‌ها بالا بردن رتبه‌بندی یک کلیدواژه‌ی مشخص در طراحی سایت است، ما اینجا قصد داریم تا این رویه را کنار گذاشته و از دیدگاهی دیگر به آن نگاه کنیم. دیدگاه ما این است که از لینک‌ها به‌منظور به دست آوردن ترافیک و جذب بازدیدکننده برای طراحی وب‌سایت استفاده شود. حال اگر به مبحث ایجاد لینک با این دیده نگاه کرده و به‌جای روش‌های معمول در لینک سازی که به دنبال به دست آوردن رتبه‌بندی سایت‌های بالا رتبه در سرویس MozRank و فهمیدن تعداد لینک‌های موردنیاز در ماه جاری به‌منظور رسیدن به اهداف تعیین‌شده است چنین روشی را به کار بگیریم به‌صورت خودکار لینک‌هایی مناسب با خصوصیاتی نظیر کیفیت بالا و قدرتمند جهت ارتقاء Authority ایجاد کرده‌اید؛ و این همان سود سرشاری است که به‌صورت بلندمدت باعث بهبود رتبه‌ی طراحی وب‌سایت شما در جستجوها می‌شود.

حال با نگه‌داشتن این نکته در ذهن خود به این سوال می‌رسیم که چگونه می‌توان متدهای موثر در ایجاد لینک را به‌منظور کسب ترافیک و جذب بازدیدکننده شناسایی و تعیین کرد؟ ابتدا اندکی تامل می‌کنیم و به این نکته می‌اندیشیم که چرا نیاز است تا روش‌های ایجاد لینک را به‌منظور جذب بازدیدکننده و ترافیک به‌کارگیریم. باید گفت استراتژی‌ای ایجاد لینک اندکی که شما بر روی آن سرمایه‌گذار می‌کنید شامل موارد زیر است:

  • Local directories
  • Niche directories
  • Guest blogging Forum posts
  • Q&A networks
  • Media outreach

به هر صورت انجام دادن این روش‌ها توسط خودتان یا افراد دیگر باعث هزینه‌ی وقت و پولتان بر روی آن‌ها می‌شود؛ بنابراین مسلم است که در صورت این سرمایه‌گذاری خواهان کسب سود و بازگشت سرمایه‌گذاری خود هستید. به همین منظور کارهایی که می‌توانید در این زمینه صورت دهید را در اینجا شرح می‌دهیم. به سرویس Google Analytics رفته و با استفاده از Segment Feature برای هر استراتژی موردنظر خود درزمینه ی ایجاد لینک یک بخش ایجاد کنید، این کار را از طریق منابع ترافیکی (دومین‌ها) که سایت از آن برای ارسال لینک استفاده کرده به انجام برسانید، به‌طور مثال Local Directories. در ادامه باید پخش ساخته‌شده از جانب شما به‌مانند تصویر زیر باشد:

راهنمای کامل آنالیز و بررسی سئو سایت | سایت سازان
در قسمت پایین صفحه (تصویر بالا) می‌توانید تا حداکثر 4 بخش را مقایسه کنید و در قسمت بالایی لینک داده‌ها به شکل زیر قابل‌مشاهده است.

راهنمای کامل آنالیز و بررسی سئو سایت | سایت سازان

 

در اینجا هم می‌توانید Guest Blogging و Forums هایی را که در زمان استفاده از بخش خود باعث تلف شدنش می‌شوند در مقایسه با روش‌های Q&A و Local Directories مشاهده کنید. به‌طورقطع این کسب‌وکاری محلی نیست و باعث سورپرایز نمی‌شود. به همین دلیل اگر سرویس مورداستفاده را به یک آنالیز گر وب‌سایت‌های مربوط به کسب‌وکارهای محلی تغییر دهید نتیجه کاملا متفاوت خواهد بود.

 

راهنمای کامل آنالیز و بررسی سئو سایت | سایت سازان
در این سایت قابل‌مشاهده است که ترافیک ایجادشده نه از جانب Local Directory ها بلکه از جانب Niche Directory هاست. بررسی این اطلاعات سوالی را مطرح می‌کند و آن این است که اگر لینک‌ها نتوانند نسبت به ایجاد ترافیک و تعامل برای سایت اقدام کنند آیا نباید آن‌ها را به وجود آورد؟ البته که جواب این سوال خیر است ولی اگر با ایجاد لینک بتوان برای طراحی سایت خود سئو ی ارزشمند، ترافیک و تعامل به دست آورد چرا این متد را به‌جای روش قبلی دنبال نکنیم؟ با استفاده از این روش دیگر نیازی نیست تا با صبر فراوان در جستجوی ارگانیک منتظر ارتقاء کلیدواژه‌ی و آمدن آن‌ها به صفحه‌ی اول موتورهای جستجو باشید تا به این وسیله بتوانید ترافیک موردنیاز را به دست آورید. از این به بعد می‌توانید ترافیک موردنیاز را مستقیما از لینک‌های ایجادشده به دست آورده و متعاقبا رتبه‌بندی خود را در جستجوها بهبود بخشید.

آیا از سئو ( SEO ) استفاده کنم و یا استراتژی‌های دیگر تجارت دیجیتال

آیا تابه‌حال در موقعیتی قرارگرفته‌اید که نیاز باشد تمام سعی و تلاش خود را بر روی مواردی همچون جستجو، شبکه‌های اجتماعی، محتوا و یا تبلیغات صرف کرده باشید و بعد از آن به سرویس Google analystics رفته و در رابطه با نتیجه‌ی این کار اطلاعات جمع‌آوری کرده باشید! برای شروع می‌توانید از کانال‌های مورداستفاده‌ی خود بهره‌برداری کرده و مشاهده کنید کدام‌یک از آن‌ها بیشترین ترافیک را برایتان به دست آورده‌اند. گزارش دریافتی از این عمل مشابه تصویر زیر خواهد بود.

راهنمای کامل آنالیز و بررسی سئو سایت | سایت سازان
در این گزارش مشخص است که ترافیک ایجادی توسط ارگانیک سرچ ها و لینک‌های ارجاعی ها در سطح مطلوبی قرار دارند و یا به‌عبارتی‌دیگر به‌مانند نان و کره برای شما هستند (باید توجه داشت که ترافیک Direct دیگر نمی‌تواند به‌صورت مستقیم به منابع لینک شده باشد.) به نظر می‌رسد که ازاین‌پس فعالیت‌های صورت گرفته در بخش ترافیک‌های Referral به فعالیت‌های ایجاد لینک مرتبط شده است، پس چنین قضیه‌ای باعث می‌شود تا سئو ( SEO ) دارای اهمیت و اولویت بالاتری باشد. اگر ترافیک حاصله از بخش Direct را در نظر نگیریم، می‌توان گفت که در بسیاری از مواقع ترافیک‌های ایجادشده توسط ارگانیک سرچ و لینک‌های ارجاعی برنده هستند. هرچند که با قوی‌تر شدن در زمینه‌هایی مانند شبکه‌های اجتماعی، سرویس‌های غیر رایگان و کانال‌های ایمیلی نیاز خواهد بود تا تمرکز بیشتری را از خود نشان داده و در پی آن زمان و هزینه‌ی بیشتر را مصرف نمایید. همچنین باید دانست اگر موارد ذکرشده از بخش ارگانیک سرچ شما قوی‌تر باشد نیاز دارید تا بخش بعدی را مطالعه کنید!

خطایابی Organic Search به دلیل عدم کارایی در به دست آوردن ترافیک مناسب

حدود فعالیت‌های سرویس Google analytics تنها محدود به موفقیت در بحث سئو ( SEO ) نیست، بلکه این قابلیت را دارد تا مشکلات به وجود آمده در آن را نیز حل‌وفصل کند. اگر تازه‌کار هستید برای شروع کار به بخش گزارش‌های کلیدواژه‌ی ی ارگانیک در قسمت Acquisition رفته و محدوده‌ی داده‌های موجود در سیستم را بر روی یک سال قبل تا به امروز تنظیم کنید، سپس بررسی کنید که آیا ترافیک ایجادشده توسط قسمت Organic search ثابت بوده است یا خیر.

حال اگر در این قسمت نرخ رشد رو به بالایی را مشاهده می‌کنید خبر خوبی خواهد بود، درصورتی‌که این نمودار دارای رکود و یا ایستایی باشد متاسفانه بخشی از فعالیت‌های انجام‌گرفته در بخش سئو ( SEO ) توسط شما بی‌نتیجه و فاقد کارایی بوده است. هر موقع در نمودار شاهد کاهش شدید آمار بودید باید نگران سایت باشید. زمانی که ترافیک ارگانیک شروع به سقوط کرده را یافته و دلیل این اتفاق را جستجو کنید. به‌طور مثال این کاهش می‌تواند نتیجه‌ی تغییر پیوندهای یکتای سایت بوده باشد، یا می‌تواند نتیجه‌ی تغییر لینک‌های موجود مثل تغییر از آدرس https://yourdomain.com/page-title به https://yourdomain.com/category/page-title بدون Redirect کردن لینک‌های قدیمی بر روی لینک‌های جدید باشد. چنین اتفاقی باعث از دست رفتن جایگاه لینک‌های قدیمی طراحی سایت شده و از آن مهم‌تر می‌تواند کلیه‌ی دستاوردهای آن از قبیل Authority و حتی رتبه‌بندی کلیدواژه‌ی را نابود کند.

 

راهنمای کامل آنالیز و بررسی سئو سایت | سایت سازان

حال بسته به مدت‌زمان جابجایی لینک‌ها می‌توان با استفاده از یک Redirect 301 به‌راحتی لینک‌های جدید را جایگزین لینک‌های قدیمی کرد و امیدوار بود که حداقل مقداری از مشکلات شما در این رابطه حل شود. اگر مشکل پیش‌آمده برقرار است باید به مرحله‌ی بعد رفت و از سرویس (Google Search Consol Webmaster tool) کمک گرفت. درصورتی‌که از این سرویس مدت‌هاست استفاده می‌کنید احتمال دارد تا پیامی مبنی بر اتفاق افتادن همین مشکلات و از دست رفتن رتبه‌بندی طراحی سایت تان به دلیل تاثیر پذیری از آن برای شما ارسال‌شده باشد، بنابراین حتما جعبه‌ی پیام‌های دریافتی خود را چک کنید! درصورتی‌که هیچ پیامی برایتان ارسال نگردیده بود، نیاز است تا زمان وقوع این حوادث که باعث سقوط ترافیک‌های ارگانیک سرچ شده را با آپدیت‌های انجام‌گرفته در الگوریتم‌های جستجوی گوگل بررسی کرد.

به همین منظور ابزار مختلفی نظیر Fei Website penalty Indicator و یا Rank Tracker Google Penalty Detection آماده‌ی کمک‌رسانی به شما هستند. هر دو ابزار با استفاده از کلیه‌ی اطلاعات حاصله چه خصوصی و چه عمومی مشکلات پیش‌آمده و در پی آن سقوط ترافیک‌های ارگانیک سرچ سایت را با آپدیت‌های خاص انجام‌گرفته در الگوریتم گوگل بررسی می‌کنند. اگر مشکل پیش‌آمده و از دست رفتن ترافیک‌های ارگانیک سرچ به دلیل به‌روزرسانی‌های گوگل صورت پذیرفته باشد، نیاز دارید تا اهداف آپدیت‌های جدید را بررسی کرده و دریابید که چطور می‌توان وب‌سایت را با این به‌روزرسانی‌ها همخوان کرد. به‌طور مثال اگر هدف یک به‌روزرسانی تکنیک‌های نامعتبر و ناجور ایجاد لینک باشد به قسمت لینک‌های سایت خود رفته و اگر چنین لینکی را یافتید تنظیمات مربوطه را بر روی آن انجام دهید؛ و یا اگر آپدیتی از گوگل دارای هدفی در رابطه با محتوای ضعیف و بی‌کیفیت باشد، صفحات طراحی سایت تان را جستجو کرده و هرکجا چنین محتوای بی‌استفاده‌ای را یافتید آن را حذف کنید.

نتیجه‌گیری نهایی

شاید از ما این‌گونه انتظار داشتید که در رابطه با مباحثی نظیر مانیتورینگ Mozrank ، سیستم‌های دیگر رتبه‌بندی Authority، تعداد لینک‌های سایت شما، سیستم رتبه‌بندی Authority برای لینک‌های سایت و یا Authority و لینک‌های که رقبای شما به دست آورده‌اند صحبت کنیم اما سورپرایز شدید چون ما چنین کار را نکردیم! می‌پرسید چرا؟ زیرا چیزی که سایت شما واقعا نیازمندان است ترافیک است و چیزی که کسب کارتان با آن نیاز مبرم دارد تعامل و جذب مشتری خواهد بود. مباحثی نظیر رفتن به صفحه‌ی اول جستجو به خاطر کلیدواژه‌ای استفاده‌شده در سایت تنها یکی از قطعات پازلی است که برای به دست آوردن ترافیک و مشتری به آن نیاز دارید. روشی را که انتخاب و صورت می‌دهید می‌تواند یک تغییر بزرگ و در پی آن موفقیت را برای وب‌سایت و کسب‌وکار شما به همراه داشته باشد. به همین دلیل است که باید تمرکز خود را بر روی Metric هایی قرار دهید که می‌توانند اهداف واقعی و موثری را برای کسب‌وکارتان فراهم سازند.

  • خوش فکری

نظرات  (۲)

https://www.saadatrent.com/ اجاره خودرو
ممنون از مقاله خوبتون
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی