تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک- کارآفرینی

تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک- کارآفرینی

تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک چیست؟
تجارت الکترونیک، به معنیِ انجام معاملات تجاری، از طریق ابزارهای الکترونیکی مانند اینترنت، تلفن، تلویزیون و کامپیوتر است.

آخرین مطالب

تکنیک های سئو 2018 برای بهبود رتبه سایت

شنبه, ۵ خرداد ۱۳۹۷، ۰۶:۳۳ ب.ظ

نرخ پرش یا bounce rate یکی از معیارهای اندازه گیری روند طراحی و اجرای سایت و بازاریابی محتوا سایت است. نرخ پرش Bounce rate تعداد کاربرانی است که با سایت ارتباط برقرار نکرده و بدون تعامل با سایت از آن خارج شده اند. نرخ پرش Bounce rate  مانند هر عامل دیگری در سئو سایت تنها در کنار عوامل دیگر سئو بر رتبه سایت تاثیر می گذارد و کاهش نرخ پرش کاربران از سایت به تنهایی به شکل معجزه آسایی به ارتقاء رتبه سایت شما به صورت چشمگیر منجر نخواهد شد. اما باید توجه داشته باشید که نرخ پرش سایت به طور مستقیم با کاربر نهایی سر و کار دارد و این بدان معنی است که این عامل هم از نظر گوگل و هم از نظر بازاریابی بر روی نتایج دلخواه شما از سایت تاثیر می گذارد. سئو کاران حرفه ای همگی معتقدند که افزایش نرخ پرش یک سایت، از عواملی است که باید به سرعت برطرف شود و عدم اصلاح آن آسیب های جدی به سایت خواهد زد.

نرخ پرش Bounce rate بر روی نرخ بازگشت سرمایه ROI تاثیر مستقیم میگذارد.

 

توضیح گوگل در باره واژه های Bounce و Bounce rate:

  • Bounce: عبارت است از تعامل کاربران با یک صفحه از سایت
  • Bounce rate: عبارت است از تعامل کاربران با یک صفحه از سایت نسبت به تمام تعاملات کاربران با سایت. یعنی اگر 100 کاربر به سایت مراجعه کرده و 5 تا از آنها بدون تعامل با سایت از آن خارج شوند شما 5 درصد نرخ پرش در سایت خود دارید.

توضیح گوگل کاملاً روشن و آشکار است. گاهی نرخ پرش bounce rate بالا در یک صفحه میتواند معنای بدی نداشته باشد. اگر کاربر بدنبال پاسخ یک سوال باشد و بخش ابتدایی محتوای شما پاسخ سوال او را بدهد. کاربر طبیعتاً دیگر به خواندن ادامه متن رغبتی ندارد. از طرف دیگر در صفحات سایت، شما از Call to Actions ها برای افزایش تعامل کاربر با سایت استفاده می کنید و نرخ پرش بالا میتواند به معنای عدم به کارگیری عناصر ترغیب کننده کاربر به تعامل با سایت باشد. هدف شما از طراحی سایت در نهایت تعامل با کاربر و فروش کالا و خدمات به کاربر میباشد و نرخ پرش بالا در سایت به معنی کاهش این تعاملات با سایت میباشد.

هدف کاربران از مراجعه به سایت و تعداد کاربرانی که به این هدف میرسند، تمام عناصر سایت را تحت تاثیر قرار میدهد.

کاربران به دلایلی روی لینک صفحات سایت شما کلیک می کنند. این دلایل ممکن است واقعاً بی اهمیت باشند. آنها ممکن است بخواهند ادامه یک تصویر جذاب را ببینند و یا آنکه بخواهند با کلیک کردن یک تجربه خارق العاده از دنبال کردن لینک سایت شما را تجربه کنند. همواره باید به خواسته مخاطب احترام گذاشت مهم نیست این خواسته چقدر بزرگ یا کوچک است. قبل از اینکه بخواهید به دلایل خروج کاربران از سایت فکر کنید. باید به اهداف کاربران از مراجعه به سایت خود آگاه شوید. آنگاه شما میتوانید برای مخاطبان خود محتوایی ارزشمند ایجاد کنید.

درک خواست و نیاز کسانی که به سایت شما جذب می شوند (خریداران محصولات) اهمیت بسیار بالایی دارد و این اهمیت فقط در زمینه کاهش نرخ پرش Bounce rate نیست. بلکه شما برای کمپین های بازاریابی محصولات خود باید خواست و نیاز کاربران و مشتریان محصولات خود را درک کنید. تا بتوانید به هدف نهایی سایت یعنی فروش محصول برسید.


 


بالارفتن نرخ پرش Bounce rate تنها به یک عامل وابسته نیست

طراحی سایت، Call to Action ها، ساختار منوی سایت، در نرخ پرش کاربران موثر هستند. اما این عوامل فقط بخشی از قطعات پازل معمایی هستند که باید آن را حل کنید. کاربران در حال حاضر دّر سایت شما هستند و دلیلی برای این حضور در سایت وجود دارد. ممکن است آنها بدنبال صفحه ای خاص در سایت شما باشند که در کمپین های بازاریابی خود آنرا تبلیغ کرده اید.

تعامل میان تبلیغ شما و محتوای صفحه شما بسیار حائز اهمیت است. شما همواره باید تلاش کنید که یک پیام واحد را در محتوای صفحات و تبلیغات خود ارائه دهید. فرمت ارائه محتوا در صفحه و تبلیغات نیز بسیار حائز اهمیت است و به کاربران کمک می کند که راحتتر با محتوای صفحات و تبلیغات شما ارتباط برقرار کنند.

رعایت این موضوع اثرات مثبت فراوانی دارد که فراتر از کاهش نرخ پرش Bounce rate است. ایجاد ارتباط محتوایی و ساختاری بین تبلیغات و صفحات فرود؛ باعث میشود که نرخ تعامل و نرخ فروش سایت شما افزایش یافته و کارایی کانالهای بازاریابی و تبلیغاتی شما بیشتر شود.

به تجربه کاربری بها بدهید

همه از اینترنت استفاده می کنند. با ورود گوشی های هوشمند به زندگی افراد جامعه، کاربران اینترنت دامنه وسیعی را شامل می شوند. احتمال آنکه شما هم اکنون از گوشی موبایل خود این مقاله را مطالعه کنید، بسیار بالا است. بنابراین شما باید به رابط کاربری سایت و تجربه کاربری سایت توجه ویژه ای داشته باشید. شما میتوانید از کاربران بخواهید نظر خود را راجع به کاربری سایت با شما در میان بگذارند تا مشکلات احتمالی را سریعتر یافته و رفع نمایید.

در ادامه راهنمایی هایی برای کاهش نرخ پرش Bounce rate از طریق بروز رسانی سایت ارائه داده ایم.

طراحی سایت برای موبایل

اگر شما همچنان مشکلاتی در طراحی سایت برای موبایل را در گزارش های سایت خود مشاهده می کنید. بهتر است که هرچه سریعتر این مشکلات را رفع نمایید. طراحی سایت برای موبایل دیگر جزء مشکلاتی نیست که بتوانید حل آن را به آینده موکول کنید. گوگل از سال 2016 سایت های بهینه شده برای موبایل را سریعتر از سایت های دسکتاپی ایندکس می کند. و این به معنی آژیر خطر برای تمام سایت هایی است که هنوز در طراحی موبایلی سایت خود با مشکل روبرو هستند.

اگر سایت شما ریسپانسیو نیست. بهتر است بجای بررسی سایر مشکلات بلافاصله این مشکل سایت خود را حل نمایید.

 قابلیت خوانایی

شما ممکن است بهترین محتوا را در صفحه خود درج کرده باشید. اما با اینحال کاربرانی صفحه شما را بخاطر دشواری خواندن محتوای آن، ترک کنند. با یک تغییر کوچک می توان این کاربران را در سایت حفظ کرد. مثلاً با افزایش سایز فونت نوشته ها، مخصوصاً برای کاربران موبایل، یا افزایش فاصله بین خطوط به خوانایی متن کمک زیادی می کند. لطفاً از رنگهای ناخوانا در پس زمینه سفید برای متون خود استفاده نکنید. رنگ سیاه در پس زمینه سفید بیشترین کنتراست را ایجاد می کند و خواندن آن بسیار ساده تر از خواندن متن با رنگ های دیگر مانند سبز یا آبی کم رنگ بر روی پس زمینه سفید است. گاهی زیبا به نظر رسیدن یک طراحی به معنی آن نیست که آن طراحی به رسیدن شما به هدف نهایی کمک می کند.

کاربران را به تعامل با سایت تشویق کنید

ایجاد تعامل با سایت از طریق هدایت کاربران به صفحاتی که مد نظر شما است صورت میگیرد. ایجاد ساختار مناسب در لینک ها داخلی و همچنین ساختار منوی سایت به هدایت کاربران به خرید از سایت کمک کرده و نرخ تبدیل کاربران سایت را بالاتر میبرد. گاهی خروج کاربران از یک صفحه و ورود آنها به صفحه ای دیگر از سایت در واقع حرکتی است که شما در طراحی قیف خرید سایت خود پیشبینی کرده اید و برای تبدیل مخاطب به خریدار، این صفحات را از قبل برای نقل و انتقال کاربر در نظر گرفته اید. و چنین خروج هایی از صفحات نشانه خوبی برای شما تلقی میگردند.

تبلیغات مزاحم را حذف کنید

آیا تا کنون وارد سایتی شده اید که ناچار بوده باشید که از میان تبلیغات مانند یک میدان مین بگریزید. چه احساسی راجع به آن سایت دارید؟ آیا از مشاهده آنهمه تبلیغات خوشحال و هیجان زده هستید؟

اگر بخاطر درآمدی که از تبلیغات به دست می آورید نمیتوانید آنها را حذف کنید. مطمئن شوید که تبلیغات پاپ آپ (پنجره های باز شو) بعد از بسته شدن توسط مخاطب به صفحه سایت شما و همان بخشی که مخاطب در حال خواندن آن بوده باز میگردد.

سرعت بارگذاری صفحات

با ورود موبایل های هوشمند سرعت بارگذاری سایت ها اهمیت بسیار بالاتری پیدا کرد. جامعه امروز اصلاً جامعه صبوری نیست، با کاهش سرعت بارگذاری سایت ها حتی به میزان یک ثانیه مخاطبان زیادی از سایت خارج خواهند شد. سایت هایی مانند Gtmetrix به شما برای یافتن علت کند بارگذاری شدن صفحات سایت کمک می کنند. به خاطر داشته باشید عکس های حجیم در سایت عمدتاً باعث این بارگذاری کند صفحات سایت می شوند. یک عکس با کیفیت برای جذب مخاطب مهم است. ولی اگر این عکس 20 مگابایت حجم داشته باشد بارگذاری آن در گوشی همراه مخاطب، یک تجربه کاربری بسیار بد را به همراه خواهد داشت.

طراحی سایت و تاثیر آن در نرخ پرش Bounce rate

داشتن یک سایت تجاری دیگر یک امر لوکس محسوب نمی شود. اکثر رقبای شما دارای وب سایت میباشند و شما باید در طراحی سایت خود دقت کافی را داشته باشید. یک طراحی ضعیف میتواند به افزایش نرخ پرش bounce rate منجر شود.

به خاطر داشته باشید که طراحی زیبا و قابلیت استفاده همواره باید در یک تعادل با هم قرار داشته باشند. ضعف در هر کدام از  این دو عامل میتواند به معنای از دست دادن مخاطب سایت باشد.

عوامل بسیاری میتوانند در افزایش نرخ پرش کاربران تاثیر داشته باشند. مهمترین آنها را در این مقاله ذکر کرده ایم. گاهی یک کمپین تبلیغاتی غلط می تواند نرخ پرش صفحات فرود سایت شما را چنان افزایش دهد که حتی تصورش را نکنید. باید به خاطر داشته باشید که بعنوان مدیر یک سایت و یا یک سئو کار وظیفه شما این است که دلایل خروج کاربران از سایت را یافته و آنرا بر طرف کنید.


  • خوش فکری

نظرات  (۱)

مطلب عالی بود.

من این مطالب برای سایتی که روش کار میکنم به آدرس زیر:

http://jdsbm.ac.ir/

بکار بردم و نتیجه های خوبی گرفتم

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی